• 02177733340
  • 09122758364
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

قوانین باند شهروند

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

استفاده از بیسیم دستی با شرایط مشخص برای شهروند آزاد شد .

" باند شهروند"( Citizen Band) از جمله خدمات ارتباط راديويي عمومي است كه در اكثر كشور هاي جهان جهت استفاده عموم جامعه از بستر ارتباطي فارغ از سيم ها و ارتباط كابلي، ارائه مي شود.

مشخصات اين خدمات در تمامي كشور هاي ارائه دهنده يك سان نيست اما شباهت هاي بسیاری با يكديگر دارند،‌ چنان كه تفاوت ها ممكن است در برخي از مشخصات فني همچون تعداد كانال ها، فرکانس آن ها و يا توان خروجي خلاصه گردد.

مهم ترين ويژگي خدمات راديويي عمومي اشتراك و سهيم بودن همه شهروندان در استفاده از تمامي كانال هاي موجود است،‌ بدين معني كه هيچ يك ار كانال ها به هيچ وجه اختصاصا در اختيار شخصي يا اشخاص خاصي قرار نمي گيرد و همه كاربران مي توانند با رعايت دقيق نكات آيين نامه از تمامي كانال ها بهره مند شوند.

در اين خدمات شهروندان قادر خواهند بود تا با يكديگر تنها ارتباط صوتي ( مكالمه ) به صورت دو طرفه ( ارسال و دريافت غير همزمان ) داشته باشند. هر يك از متقاضيان برابر آيين نامه و مقررات مي توانند از این باند استفاده کنند.

در كشور ما متولي صدور مجوز و كنترل خدمت باند شهروندان" سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي" است كه كلیه امور وظايف مربوط به اين خدمات را عهده دار است. بنابراین كاربران مي بايست حتما ضوابط استفاده از خدمت باند شهروندان را كه از طرف اين سازمان منتشر شده است دقيقا مورد مطالعه قرار داده و به دقت به آن عمل نمايند. جهت دريافت اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي توانيد به وبگاه سازمان مراجعه نماييد. ( www.cra.ir )



شايد از خود بپرسيم:

استفاده از راديو هاي دو طرفه هنگامي كه مي توانيم از تلفن ( همراه يا ثابت ) استفاده كنيم چه مزيتي مي تواند داشته باشد؟

همواره توجه داشته باشيد كه: تلفن ها وسائل ارتباطي با كاربرد هاي خاص خود و متفاوت از راديو هاي دو طرفه است، از اين رو به نكات زير به عنوان تفاوت ها توجه كنيد:

* صرفه اقتصادي:‌ فرض كنيد بخواهيد با شخصي در فاصله اي به محدوده 1 يا 3 كيلومتر ارتباط بر قرار نمايید،‌ مطمئنا در صورت در دسترس بودن تلفن اگر هر دوي شما در محل ثابتي قرار داشته باشيد قطعا از تلفن ( ثابت )‌ استفاده خواهيد نمود و اگر هم يك يا هر دو در حال حركت ( در شهر يا مسافرت ) باشيد باز هم در صورت در اختيار داشتن تلفن همراه از آن استفاده خواهيد نمود، مسلم است كه هر ارتباط تلفني بسته به مدت زمان آن هزينه در بر خواهد داشت،‌ اما اگر نياز به ارتباط مداوم ( چندين بار در روز يا ساعت ) در محدوده اي خاص داشته باشيد و در مقابل هم تلفن ( ثابت و همراه )‌ و هم يك راديوي بدون سيم دو طرفه در اختيار داشته باشيد،‌ كدام را ترجيح مي دهيد، پرداخت هزينه، يا مكالمه رايگان نا محدود؟!

* شرايط بحراني: حتما تلفن ها در چنين شرايطي كمك شاياني محسوب خواهند شد، اما از ياد نبريم كه در مواردي بستر شبكه هاي مخابراتي همچون تلفن همراه و يا ثابت ممكن است نتواند به خوبي پاسخگوي نياز فوري شما باشد و يا حتي به كلی دچار قطع يا اختلال گردد، به موارد زير دقت كنيد:

  1. پس از زلزله،‌ سيل، آتش سوزي.
  2. قطع و اختلال برق و شبكه هاي مخابراتي به هر دليل.
  3. گم كردن راه و يا وقوع حادثه در مسير و جاده هاي دور افتاده كه امكانات ارتباطي موجود نيست.

شايد در چنين شرايطي بهترين وسيله ارتباطي وسيله اي مبتني بر امواج راديويي و فارغ از بستر هاي سيمي و كابلي باشد،‌ كه دراينجا لزوم استفاده از خدمات باند شهروندان مشهودتر است.

سرعت: هرگز نمي توان سرعت برقراري ارتباط ميان تلفن و يك راديوي دو طرفه را مقايسه نمود چرا كه در تماس تلفني بايد، شماره گيري كرد، منتظر بر قراري ارتباط ماند، و در نهايت بعد از شنيدن صداي بوق آزاد و برداشتن گوشي از طرف مقابل مكالمه کرد، مسلم است كه تمامي اين موارد نياز به زماني هر چند اندك خواهند داشت، اما در راديوي دو طرفه تنها با فشردن و نگه داشتن يك كليد قادريد پيام خود را به گوش مخاطب يا مخاطبان خود برسانيد، اين سرعت قطعا در مواقعي كه حتي لحظه ها ارزشمند خواهند بود، كمك شاياني خواهد كرد.

* تجهيزات مورد استفاده:

مطابق ضوابط كشور، از ميان تجهيزات دستي، خودرويي و ثابت تعريف شده براي اين خدمات تنها استفاده از دستی مجاز است. اين تجهيزات عموما راديو هاي دو طرفه اي ( با قابليت ارسال و دريافت ) هستند كه فرکانس و تعداد كانال مشخصي و غير قابل تغييري دارند، تعداد كانال ها براي كشور ما 35 كانال از باند VHF و با فاصله ي كانالي 12.5 كيلو هرتز و توان خروجی حداکثر 500 میلی وات  پيش بيني شده است كه موارد فوق در جدولي ضميمه ضوابط مندرج است. در اين جدول فرکانس براي هر كانال مشخص و غير قابل تغيير است و هر راديويي كه از نظر سازمان مطابق با ضوابط فني شناخته مي شود دقيقا از جدول مذکور پيروي مي نمايد. لازم بذکر است که در صورت تغییرات در شرایط الکتریکی رادیو ، اگر رادیو حتی مجوز فروش داشته باشد تخلف و غیر مجاز است .


© 2024 کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت ایستگاه شبکه بیسیم می باشد